غرامت دستمزد ایام بیماری یکی از مواردی است که در قانون بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است تا به هنگام بیکاری و شرایط سخت، مشکلات بیمهشده کاهش پیدا کند.
بیمه تامین اجتماعی به عنوان یک پشتوانه مالی برای تمام افرادی که مشغول به کار هستند، مزیتهای مختلفی را در نظر گرفته است. غرامت دستمزد ایام بیماری یکی از مواردی است که در قانون بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است تا به هنگام بیکاری و شرایط سخت، مشکلات بیمهشده کاهش پیدا کند. برای اینکه شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیکاری و فرمول محاسبه غرامت دستمزد در زمان بیماری را بدانید تا انتهای متن همراه ما باشید.
غرامت دستمزد ایام بیکاری، بیماری یا مرخصی استعلاجی چیست؟
در قانون کار دو نوع مرخصی در نظر گرفته شده است. مرخصی عادی که به همه کارمندهای یک سازمان یا کارگاه تعلق میگیرد این مرخصی به صورت ماهانه و 2 روز و نیم است و مرخصی استعلاجی که در شرایط بیماری برای کارمندها در نظر گرفته میشود. فرض کنید که شما از مرخصی استحقاقی ماهانه دو روز و نیم خود استفاده کردهاید، اما دچار بیماری شدهاید و شرایط کار کردن برای شما فراهم نیست. در این شرایط میتوانید درخواست مرخصی استعلاجی داشته باشید. در حقیقت قانون کار برای درمان آسیبها، بیماریهای جسمی و روانی، شرایط مرخصی را فراهم کرده است تا کارمند بتواند با ثبت درخواست مرخصی استعلاجی، غرامت دستمزد ایام بیماری را دریافت کند.
غرامت دستمزد ایام بیماری برای وجوهی است که در دوران بیماری به بیمهشدههای بیمه تامین اجتماعی پرداخت میشود. به طور کلی در شرایطی که بیمهشده به دلیل بیماری یا حوادث منجر به بیماری به صورت موقت توانایی انجام کار را نداشته باشد از شرایط دستمزد محروم میشود، اما سازمان تامین اجتماعی با توجه به شرایط قانونی که تصویب کرده است، حقوق و دستمزد این مدت را جبران خواهد کرد.
شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیکاری
همانطور که اشاره شد، در ایام بیماری شرایط کارکردن برای بیمهشده فراهم نیست در نتیجه مهم است که از شرایط پرداخت غرامت دستمزد در ایام بیکاری اطلاع داشته باشید تا با توجه به قانون کار و سازمان تامین اجتماعی با شما برخورد شود. شرایط کلی برای پرداخت غرامت دستمزد روزهای بیکاری بیمهشده به شرح زیر هستند:
• در صورتی که بیمهشده ازکارافتاده کلی نباشد، مشمول دریافت غرامت ایام بیکاری میشود.
• کارفرما با توجه به مقررات دیگری مکلف به پرداخت حقوق بیمهشده خود نباشد.
• بیمهشده در روزهای بیماری خود، دستمزدی به عنوان حقوق از کارفرمای خود دریافت نکرده باشد.
• استراحت پزشکی بیمهشده به تایید مراجع پزشکی مرتبط رسیده باشد.
• هنگام اعلام بیماری، بیمهشده مشغول به فعالیت در محل کار خود باشد یا در ایام مرخصی استحقاقی باشد.
حال اگر هیچ کدام از شرایط بالا برای شما برقرار نباشد، در نتیجه بیمه بیکاری به شما تعلق نمیگیرد اما میتوانید به دریافت کمک هزینه بیماری امیدوار باشید. البته در شرایطی که بیمهشده از کارافتاده کلی باشد یا در ایام بیماری از کارفرمای خود حقوق دریافت کرده باشد، مشمول دریافت کمک هزینه بیماری نیز نمیشود.
فرمول محاسبه غرامت دستمزد
فرمول محاسبه غرامت دستمزد ایام بیماری برای بیمهشدههایی که متاهل هستند یا پدر و مادر تحت تکلف دارند، به صورت 4/3 آخرین دستمزد محاسبه میشود.
غرامت دستمزد در روزهای بیماری برای بیمهشدههای مجرد و غیر متکلف که به صورت سرپایی معالجه شده اند، 3/2 دستمزد و حقوق بیمهشده پرداخت میشود.
فرمول محاسبه غرامت دستمزد بیمهشده از طریق تقسیم مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه در آخرین 90 روز پیش از استراحت وی بررسی خواهد شد؛ برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی کلیک کنید
تعداد دفعات مجاز استفاده غرامت دستمزد
چند بار میتوان برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری اقدام کرد؟ برای پرداخت غرامت در ایام بیماری محدودیت دوره و تعداد دفعات در نظر گرفته نشده است. همچنین با توجه به قانون کار و به تشخیص سازمان تامین اجتماعی تا زمانی که بیمهشده نتواند فعالیت کاری خود را انجام دهد، مجاز به استفاده از غرامت دستمزد است.
مراحل دریافت غرامت دستمزد ایام بیکاری
اگر بخواهید غرامت دستمزد ایام بیکاری خود را در اثر بیماری دریافت کنید، باید ابتدا مدارک مورد نیاز را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهید. برای این کار نیاز است که به پنل کاربری خود در سازمان بیمه تامین اجتماعی وارد شوید. ابتدا نام کاربری (کد ملی) و گذرواژهای که هنگام ثبت نام انتخاب کردهاید را در قسمت مشخص شده وارد کنید تا وارد سامانه شوید. در ادامه مراحل زیر را باید طی کنید:
• در بخش بالای صفحه و سمت راست بر روی گزینه بیمه شدگان کلیک کنید.
• بر روی گزینه حمایتهای کوتاه مدت، روی درخواست غرامت دستمزد بیماری کلیک کنید. در اینجا به صفحه دیگری منتقل میشوید.
• اگر شماره حساب خود را وارد نکردهاید، ابتدا باید اطلاعات مورد نیاز از حساب بانکی خود را وارد کنید. در این بخش نوع بانک خود، نوع حساب و شماره حساب را باید وارد کنید.
• بعد از ثبت اطلاعات بانکی، اطلاعاتی مانند: شماره بیمه، نام و نام خانوادگی، نوع بیمه، شماره حساب، نام بانک، نوع درخواست و شماره همراه شما نمایش داده میشود که توصیه میکنیم تمام این اطلاعات را بررسی کنید.
• آخرین شعبه بیمه پردازی رو انتخاب کنید و تاریخ شروع و خاتمه بیماری را وارد کنید.
• در قسمت بعدی نام پزشک و کد نظام پزشکی را وارد کنید. دقت داشته باشید که باید به پزشک خود بگویید که گواهی شما را در سامانه نسخ الکترونیک تامین اجتماعی ثبت کند.
• در آخر، تیک مرتبط با تکمیل مدارک پزشکی را بزنید و مدارک را بارگذاری کنید.
شاید برای شما مفید باشد؛ بیمه دانشجویی
مدارک لازم برای دریافت غرامت دستمزد
شما به عنوان بیمهشده در شرایطی میتوانید درخواست غرامت دستمزد ایام بیماری را داشته باشید که مدارک مورد نیاز را درسازمان تامین اجتماعی بارگذاری کرده باشید. این مدارک عبارتند از:
• دفترچه درمانی
• گواهی استراحت پزشکی بیمهشده با مهر و امضا پزشک معالج
• گواهی کارفرما مبنی بر اینکه در تاریخ اعلام بیماری، بیمهشده مشغول به کار (یا در مرخصی استحقاقی) بوده و در مدت بیماری حقوق دریافت نکرده است.
قوانین دریافت غرامت دستمزد
هنگامی که گواهی برای بیماری خود ثبت میکنید، باید مدت بستری در بیمارستان و منزل را به صورت جداگانه مشخص کنید. همچنین گواهیهای استراحت پزشکی که در هر نوبت، هفت روز یا کمتر باشد و جمع آنها در طول سال از ۱۵ روز بیشتر نشود، براساس گواهی پزشک معالج قابل قبول است.
دقت کنید گواهیهای استراحت پزشکی که در یک نوبت بیشتر از ۷ روز باشد یا در طول سال از 15 تا 60 روز باشد، نیاز به تایید پزشک معتمد بیمهگر دارد. همچنین استراحتهای بیش از ۶۰ روز در طول سال باید به تایید کمیسیون پزشکی برسد.
به طور کلی با توجه به توضیحاتی که داده شد، شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری با توجه به مدارک مورد نیاز و عدم حضور بیمهشده در محل کار در اثر بیماری امکان پذیر خواهد بود.