تجارت الکترونیک را میتوان فرایند فروش محصولات در سایت دانست اما دیجیتال مارکتینگ، مسیری است که خریدار را از طریق تبلیغات یا نتایج گوگل به وب سایت و صفحه هدف شما میرساند.
بگذارید در همین ابتدا نظر شما را به آماری جلب کنم، طبق آخرین آمار، بیش از 71 میلیون نفر در ایران از اینترنت تلفن همراه استفاده میکنند! شاید تا یک دهه گذشته باورش برایمان سخت بود، که روزی ضریب نفوذ اینترنت میان ایرانیان انقدر زیاد شود. امروزه بسیاری از ایرانیان به جای اجاره کردن مغازه و پرداخت اجاره های سنگین، به تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ روی آورده اند، تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به بیش از 71 میلیون ایرانی که از اینترنت استفاده میکنند، ارائه کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت های تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک را میتوان فرایند فروش محصولات در سایت دانست اما دیجیتال مارکتینگ، مسیری است که خریدار را از طریق تبلیغات یا نتایج گوگل به وب سایت و صفحه هدف شما میرساند. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک به طور کامل توضیح دهیم.
تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک را میتوان یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر دانست. در سالهای گذشته که خرید اینترنتی رونق زیادی نداشت، مجبور بودیم برای خرید وسایل مورد نیاز خود، به بازار برویم و گاهی اوقات ممکن بود محصول مورد نظر خود را پیدا نکنیم. تجارت الکترونیک به کسب و کارهای سنتی کمک کرد تا بتوانند شعبه آنلاین فروشگاه خود را تاسیس کرده و محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانند.
مزایای تجارت الکترونیک
حال که با مفهوم تجارت الکترونیک آشنا شدیم، بهتر است به مزایای آن بپردازیم. در ادامه میتوانید با برخی از مزایای تجارت الکترونیک آشنا شوید.
دسترسی 24/7
یکی از مهمترین ویژگی های تجارت الکترونیک و به طور کلی فروشگاه های اینترنتی، باز بودن همیشگی آنها میباشد. شما میتوانید هر ساعت از شبانه روز به فروشگاه آنلاین مورد نیاز خود مراجعه کرده و ثبت سفارش کنید.
پروسه خرید سریعتر
در گذشته، زمانی که شما به یک محصول نیاز داشتید مجبور بودید تا به بازار بروید و بعد از گشت و گذار، محصول خود را خریداری کنید. با ظهور تجارت الکترونیک دیگر نیازی نیست تا از محل زندگی خود خارج شوید و میتوانید، بررسی محصول مورد نیاز خود را مطالعه کرده و سپس اقدام به تهیه آن کنید.
صرفه جویی در هزینه ها
یکی از برترین مزایای تجارت الکترونیک را میتوان صرفه جویی در هزینه ها دانست. بسیاری از فروشگاه های آنلاین، در بازههای زمانی مختلف اقدام به گذاشتن تخفیف بر روی محصولات خود میکنند و شما میتوانید با قیمت به مراتب بهتری نسبت به بازار اقدام به تهیه محصول مورد علاقه خود کنید.
سرمایه گذاری کمتر
پیدا کردن فروشگاه مناسب برای اجاره ممکن است برخی اوقات مشکلاتی را در بودجه اولیه ما برای سرمایه گذاری ایجاد کند اما شما با افتتاح فروشگاه آنلاین، دیگر این مشکلات را تجربه نخواهید کرد و میتوانید بر روی گسترش کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید.
فروش و ارسال محصول به سراسر کشور
تجارت الکترونیک میتواند باعث شود تا شما محصولات خود را به سراسر ایران معرفی کرده و با فروش بیشتر آنها، کسب و کار خود را گسترش دهید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای تجارت الکترونیک مانند اهمیت سوخت برای ماشین است. شما به واسطه دیجیتال مارکتینگ میتوانید برای محصولات خود بازاریایی کنید و افزایش ترافیک سایت خود، باعث فروش بیشتر محصولات شوید. نکته مهمی که باید در خصوص بازاریایی آنلاین بدانید این است که به دلیل پیچیدگی و حساس بودن آن، ممکن است خودتان نتوانید اقدام به انجام آن کنید و حتما نیاز است تا قبل از انجام هر اقدامی، با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در این خصوص مشورت کنید.
چرا به دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟
داشتن یک فروشگاه اینترنتی بدون پلن و دیجیتال مارکتینگ به معنی خطرپذیر کردن سرمایه است. امروزه هیچکسی دوست ندارد سرمایه خود را به خطر بیاندازد. به همین دلیل امروزه نیاز به داشتن پلن و دیجیتال مارکتینگ برای یک وب سایت از نان شب هم واجبتر است. در ادامه قصد داریم به مهم ترین دلایل داشتن دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.
بدون برنامه موفقیت ممکن نیست!
طبق آخرین تحقیقات تیم smartinsight بیش از 47% کسب و کارهای آنلاین برنامه ای برای دیجیتال مارکتینگ ندارند اما در حال انجام آن میباشند. بسیاری از این سایت ها ممکن است با رقابتیتر شدن حوزه فعالیتشان با مشکل مواجه شوند و مجبور شوند هزینه به مراتب بیشتری نسبت به رقبا بپردازند.
اخطار! رقبا در کمین هستند!
اگر منابع مالی کافی به دیجیتال مارکتینگ و توسعه بازاریابی کسب و کار خود اختصاص ندهید در آینده نهچندان دور رقبا جایگاه شما را در بازار خواهند گرفت.
شما هنوز مخاطبان خود را نمیشناسید!
هرچقدر هم که در فروش ماهر باشید، ممکن است در بازاریابی آنلاین با مشکل مواجه شوید. برای فروش بهتر محصول، شما نیاز دارید تا کاربر هدف خود را در بازار آنلاین شناسایی کنید و بدانید آنها دقیقا چه عبارتی را جست و جو میکنند.
شما در حال هدر دادن سرمایه خود هستید!
ممکن است سرمایه زیادی داشته باشید و اقدام به انواع تبلیغات برای فروشگاه آنلاین خود کنید اما با گذشت زمان متوجه میشوید که نرخ بازگشت سرمایه بسیار ناچیزی دارید و فقط در این مدت متحمل ضرر شدهاید شما با مشورت از یک تیم با تجربه دیجیتال مارکتینگ میتوانید این نقطه ضعف کسب و کار خود را تبدیل به نقطه قوت کنید.
انواع دیجیتال مارکتینگ
حال که به ضرورت دیجیتال مارکتینگ پی بردیم، باید با انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.
سئو (SEO) بهینه سازی موتور جستجو
سئو یا بهینه سازی موتور جستجو را میتوان یکی از جذابترین روش های دیجیتال مارکتینگ دانست. در این روش شما با هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب، بهینه سازی سایت و… میتوانید رتبه بالاتری نسبت به سایر رقبا در نتایج گوگل داشته باشید.
تبلیغات PPC
یکی دیگر از روشهای معروف در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) میباشد. در این روش شما با پرداخت هزینهای به موتورهای جستجو، محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی میکنید.
بازاریابی SMM
بازاریابی SMM یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی، از گذشته مورد استفاده بسیاری از کسب و کارها بوده است. در این نوع از بازاریابی شما با پرداخت پول به شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و… باعث بیشتر دیده شدن محصول یا خدمات خود میشوید.
ایمیل مارکتینگ Email Marketing
ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغ در دنیای وب میباشد. امروزه این روش، کمتر از سایر روش ها مورد استفاده قرار میگیرد اما بسیاری از شرکت های مطرح دنیا همچنان به این روش وفادار هستند.
همکاری در فروش Affiliate Marketing
آخرین روش همکاری در فروش یا Affiliate Marketing میباشد. در این روش شما در ازای فروش محصولات دیگران در سود آن نیز شریک میشوید و در واقع واسط فروش هستید.
*این پست صرفاً یک رپورتاژ آگهی است و سایت هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.